De laatste update uit Suriname

30 augustus 2013 - Paramaribo, Suriname

Update Suriname zendingsreis.
Het is inmiddels alweer vrijdag en het einde van onze zendingsreis begint alweer in zicht te komen. Maar voordat we maandagavond om 6 uur (11 uur Nederlandse tijd) weer huiswaarts vliegen, staat er nog het nodige op het programma. Een terugblik op de afgelopen dagen: het zijn mooie maar ook intensieve dagen geweest en er zijn mooie dingen gebeurd.
Om met het leukste te beginnen: Woensdagmorgen zijn we een uurtje naar de plaatselijke dierentuin van Paramaribo geweest. Het was heel leuk en boeiend om al die inheemse en uitheemse dieren te zien.

Woensdagavond heeft Hans voor de gemeente De Rank en de gemeente Noord het vierde en laatste deel van de Marriage course gegeven.
Op woensdag en donderdag hebben we in teams van twee personen zes huisbezoeken afgelegd bij leden van de gemeente in Lelydorp (een kleine plaats ca. 25 km ten zuiden van Paramaribo). We hebben opbouwende maar ook vermanende gesprekken gevoerd. Soms was het zeer intensief vanwege de persoonlijke situaties en problemen waarmee we geconfronteerd werden.
De gemeente te Lelydorp bestaat met name uit mensen met een Javaanse achtergrond. Tijdens de gesprekken merkten we onder andere hoe ingewikkeld het kan zijn om als christen met een Javaanse achtergrond  actief in de kerk te zijn. Javanen hebben een hechte familieband en veel van deze families hebben sterke banden met het moslim geloof, wat voor de gelovigen in deze gezinnen niet altijd makkelijk is en fijngevoeligheid vergt om te kunnen getuigen van de Hoop die in hen leeft.

Donderdagavond hebben we de tweede avond voor jonge ondernemers gehad. Het was een goede avond waarin we gesproken hebben over wat het betekent om als christen ondernemer te zijn en het belang van het maken van de juiste keuzes in je bedrijfsvoering.

Vanmorgen gaan we naar de opening van een nieuw kantoor van een zuster van de gemeente De Rank, die kort geleden als advocate beëdigd is.
Vanavond en zaterdagavond wordt in de CAMA moederkerk door Hans het seminar ‘Het Oude Testament in Vogelvlucht’ deel 1 én deel 2 gegeven.

Zaterdagmorgen gaan Andrew en Wim, samen met de bovengenoemde advocate, Henk de Graaf opzoeken die hier in de gevangenis een straf van zes jaar uitzit vanwege een (naar ons idee) onterechte veroordeling. We willen hem en Hermine graag bemoedigen in deze verdrietige situatie.

Zaterdagavond wordt er door Andrew en Emile in de Rank voor jeugdigen en jonge (potentiële) leiders ook nog een avond over discipelschap gegeven. We zien uit naar een goede opkomst en openheid bij de jongeren.

Tussen alle bedrijven door hopen we ook nog een gaatje te vinden om iets van de prachtige omgeving hier te kunnen bekijken, want daar zijn we tot nu toe nog niet aan toe gekomen.

Zondagmorgen wordt er door Hans gepreekt in de gemeente in Lelydorp en door Wim in een gezamenlijke dienst van De Rank en Noord.

Tenslotte hebben we zondagmiddag een debriefing met De Rank en Noord en ’s avonds met Lelydorp. En natuurlijk wordt daarbij weer het nodige Chinese voedsel genuttigd. Het zal straks weer wennen zijn aan bruin brood en aardappelen met groenten en vlees .

Om voor te danken:

• De goede gesprekken en huisbezoeken die we met mensen van de verschillende gemeenten hebben mogen voeren.
  • De goede opkomst en afronding van de Marriage Course voor De Rank en Noord.
  • De goede avond met ondernemers.
  • De goede sfeer in het team.

Gebedspunten:

• Bid dat wat tijdens de huisbezoeken besproken is, effect zal hebben in de levens van de mensen die we bezocht hebben.
  • Bid voor de gelovigen in Lelydorp in het bijzonder voor hen die een Javaanse achtergrond hebben, dat zij wijsheid en fijngevoeligheid zullen hebben hoe om te gaan met hun families met een Moslim achtergrond en in woord en daad een getuigen zullen zijn van de Heer Jezus Christus.
  • Bid voor de ondernemers dat zij integer en oprecht zullen zijn in hun zaken doen en zo een geur van Christus zullen zijn in dit land dat gebukt gaat onder corruptie.
  • Bid voor de voorbereidingen en voor de deelnemers van het seminar ‘Het Oude Testament in Vogelvlucht’ vanavond en morgenavond.
  • Bid voor de bijeenkomst morgenavond over discipelschap met jeugdigen en jonge (potentiële) leiders. Bid voor Andrew en Emile en voor de opkomst en openheid in deze ontmoeting met de jongeren.
  • Bid voor de verkondiging van het Woord van God op zondagmorgen in De Rank en Noord en in Lelydorp.
  • Bid tenslotte voor de debriefing op zondagmiddag en zondagavond en voor een voorspoedige reis op maandag.

Hartelijk dank voor je meeleven en een hartelijke groet uit Paramaribo,

Andrew en Sandra, Emile en Siu Man, Hans, Jimmy en Wim

1. Connie: