Hete huwelijkscursus met Javaanse bami

25 augustus 2013 - Lelydorp, Suriname

Het was een hete zomernacht, dwars door de straten van Lelydorp reden we met 50 kilometer per uur, de maximale toegestane snelheid op die wegen, langs vele winkels die kil en leeg leken te zijn; de meeste daarvan met een Chinese eigenaar. De immigratie uit China laat duidelijk zijn sporen zien.

We kwamen aan bij een basisschool, met ramen zonder glas, maar in plaats daarvan hekwerk, om wat wind door te laten.
Binnen was het bruisend, van mensen, gezelligheid en de warmte waarmee we werden ontvangen. De tafeltjes waren gedekt met lakens, ieder echtpaar had hun eigen laken meegenomen. Wij zouden zorgen voor de kaarsjes en hadden daartoe vier citronella kaarsjes meegenomen - meer hadden we niet in huis - maar de sfeer was goed. Dank de Here daarvoor.
Het verhaal begon met een introductie over hoe Hans zijn vrouw had leren kennen, en hoe Sandra en Andrew elkaar hadden ontmoet en verliefd werden. Daarna was het de beurt aan alle echtparen om dat aan elkaar te vertellen, en te vertellen over het mooiste moment in hun huwelijk. De schok over deze plotselinge opdracht was aan hun gezichten te zien, maar met veel gelach begon er uitgebreid gepraat te worden over elkaars leven.

Hans vertelde ook over de vier seizoenen van het huwelijk wat bij Surinamers, die geen of niet hetzelfde soort seizoenen kennen zoals Nederlanders, waarschijnlijk anders geïnterpreteerd werd.
De meeste echtparen waren wat ouder en zaten in de derde of het vierde seizoen. Het was dan ook aan hun gezichten af te lezen dat er veel herkenning was in de beschrijvingen van Hans' eigen vier seizoenen.

Het laatste onderdeel over de Vijf Talen van de Liefde werd ook met veel gelach ontvangen, waarna het geheel met een portie Javaanse bami en kip werd afgesloten.

De groepsfoto zullen jullie zien bij de galerij.