Eerste week voorbij; op naar de tweede!

26 augustus 2013 - Paramaribo, Suriname

Morgen zijn we zijn alweer een week hier. Zo’n week vliegt voorbij en voordat we het weten zitten we alweer in het vliegtuig richting Nederland! Gisteren zijn Ruben en Fennie weer teruggevlogen naar Nederland. Beide zitten in het onderwijs en hun grote vakantie zat er helaas weer op.
De rest van ons kan nog een week genieten van het warme weer hier. Suriname heeft een warm en aangenaam klimaat, als je tenminste de beschikking over een goede airco hebt. Zonder dat is het overdag afzien geblazen. Natuurlijk moet je niet op het heetst van de dag buiten gaan wandelen. Maar vooral ’s morgens is het lekker. Ook is de natuur hier prachtig, zelfs midden in de stad. Mensen hebben een bananenboom in de tuin staan. Een mooi gezicht. Bananen worden hier trouwens altijd heel groen geplukt. Doe je dat niet, dan worden ze door de vogels aangepikt en door ongedierte aangevreten. Daarna laat men ze in een krant langzaam rijpen. Toen we hier aankwamen had men net een grote tros bananen voor ons gekocht en die zijn nog steeds niet rijp.
De afgelopen week hadden we een druk programma met allerlei activiteiten, cursussen, seminars en daarnaast ook nog de voorbereiding van dit alles. Zo hebben we afgelopen donderdag voor ca. 13 ondernemers de DISC training gedaan. We hebben heel wat afgelachen om en met elkaar. De komende donderdag gaan we met hen in gesprek over wat het betekent om als christen ondernemer te zijn.
We gaan ook geregeld bij mensen thuis op bezoek om met hen te praten over hun (geloofs)leven en te zien hoe we hen kunnen helpen in hun geestelijke ontwikkeling. Dat vergt goed luisteren en er is veel wijsheid nodig.
Het leven is hier voor veel mensen zwaar; we spraken met een ondernemersechtpaar die zes dagen per week 14 uur per dag hard moeten werken en nog hun hoofd maar amper boven water kunnen houden.
Gisteren hebben Emile, Hans en Wim in drie gemeenten gepreekt. We hadden een goede tijd. Daarna hebben we als team met het kerkbestuur van de CAMA gemeenten De Rank en Noord van een voortreffelijke (Chinese) lunch genoten. Dat wordt straks weer wennen aan het Hollandse eten!

Punten om voor te danken:

• Tot nu toe is iedereen goed gezond en hebben we geen last van ziektes of iets dergelijks.
  • De sfeer in het team is uitstekend. Er is deze week nog geen onvertogen woord gevallen.
  • De diverse trainingen die we hebben kunnen geven (kinderwerk; marriage course; DISC voor jonge ondernemers; discipelschap voor jeugdleiders en jonge kader; workshop Christ-centered preaching  voor predikers).
  • De start die er is gemaakt met een vrouwengroep.

Gebedspunten:

• De komende week hebben we nog een druk programma. Bid voor voldoende rust en geestelijke energie om alles goed te kunnen voorbereiden en uitvoeren.
  • Bid voor de Marriage course deel 2 in Lelydorp vanavond (maandag).
  • Bid voor de vrouwengroep en de toerusting discipelschap voor jeugdleiders en jonge kader van Cama Lelydorp op dinsdagavond.
  • Bid om wijsheid en fijngevoeligheid als we de komende dagen weer de nodige huisbezoeken zullen afleggen en dat we voor deze mensen echt een bemoediging en een hulp kunnen zijn.

Een hartelijke groet uit zonnig Paramaribo,

Andrew en Sandra, Emile en Siu Man, Hans, Jimmy en Wim

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Arie Breur:
    29 augustus 2013
    Fijn dat alles zo goed is gegaan en dat je zelf ook kon genieten van zon zee en....